Jakie cele wyznaczać w rozwoju firmy?
Zakładając własną działalność, zazwyczaj nie myślisz o tym, że zamieni się ona w ogromną korporację. Nie spodziewasz się obrotu milionowymi kwotami. Kiedy jednak firma zaczyna szybko się rozwijać, jest kilka kierunków rozwoju, które warto rozważyć. Mogą one zaważyć na dalszej skuteczności działań, a nawet na profilu firmy.
Zwiększanie efektywności
Kiedy projekty zaczynają rosnąć, łączą różne gałęzie działalności i wiążą się z inwestycją dużych pieniędzy, mogą pojawić się niespodziewane problemy z osiąganiem założonych celów. Dlaczego? Coraz trudniej będzie o dobrą komunikację między licznymi uczestnikami przedsięwzięć, a poszczególne zespoły mogą nie pracować w optymalnej kolejności i wystarczająco intensywnie. W balansowaniu takich współprac pomóc może facylitacja.
Jest to proces, w którym wsparcie eksperta polega na obserwacji pracy przy projekcie i ustaleniu pożądanych efektów. Następnie musi on w taki sposób dostosować współpracę między różnymi jednostkami, dynamikę zespołu oraz komunikację, by firma pracowała efektywnie. Taki proces facylitacji może przyjąć formę konsultacji, warsztatów lub długoterminowej współpracy z firmą podczas codziennych zadań.
Wzrost przez łączenie
Naturalny wzrost firmy to niejedyna metoda dążenia do sukcesu. Czasem korzystna może okazać się fuzja firmy, czyli jej połączenie z innym podmiotem gospodarczym. Jeżeli połączą się dwie firmy o identycznym profilu, zwiększają się ich możliwości obsługi klienta i inwestowania w projekty. Może się jednak zdarzyć, że firmy o podobnej wielkości mają profile związane z sobą, ale nie te same. Wtedy jest szansa poszerzenia oferty i stworzenia pełniejszej, wielowymiarowej realizacji przedsięwzięć.
Czasem profile łączących się firm są odległe, ale w jakimś stopniu są w stanie ze sobą współpracować. Wtedy często jedna z firm wchłania drugą i przekształca ją w jeden z działów organizacyjnych. Może się tak stać z firmą księgową czy magazynem. W tym wypadku wchłaniana firma zazwyczaj jest mniejsza. Najważniejsze, że fuzja powinna być tak samo, a przynajmniej w podobnym stopniu korzystna dla obu stron transakcji.
Wejście na giełdę
Jeżeli firma jest odpowiednio duża, można pomyśleć o wejściu na giełdę. Dzięki temu możesz sprzedawać udziały akcjonariuszom, a oni w zamian za dywidendy zapewniają dodatkowy kapitał na rozwój przedsiębiorstwa. Jeżeli nie wiesz, czy to dobry moment na taki krok, doradzić Ci może broker. Warszawa jest jednym z miast, gdzie o firmy giełdowe i specjalistów w tej dziedzinie nie trudno.
Dobrze wyznaczone cele i prawidłowo opracowana strategia powinny zapewnić Twojej firmie systematyczny rozwój i wzrost obrotów.