MODA NA COACHING
Moda na coaching przybyła ze Stanów Zjednoczonych, kiedy coach (ang. trener) motywował do działania drużyny sportowe, by osiągały one zwycięstwo. Dziś coaching towarzyszy nam coraz częściej, widoczny jest w różnych branżach, a także w relacji prywatnej, kiedy każdy z nas może zatrudnić swojego prywatnego coacha, by odnieść sukcesy na różnych płaszczyznach, czy to osobistych, sportowych czy biznesowych. Coaching to również nowoczesna strategia w biznesie, ponieważ coraz częściej przez różne firmy, w tym korporacje, organizowane są spotkania pracowników z trenerem, aby przemówił do nich, motywując do lepszej wydajności w miejscu pracy. Coaching jest nową i efektywną metodą rozwoju, którego celem jest głównie poprawienie efektywności działania i podniesienie kompetencji, pogłębianie świadomości i obudzenie chęci podjęcia ryzyka, aby zrealizować wyznaczone cele. Zadaniem trenera jest inspirować do działania i zidentyfikować problemy, które stoją klientowi na przeszkodzie do realizacji jego celów.
JAK TO ZROBIĆ
Przede wszystkim należy się zastanowić, czy motywacja trenera faktycznie jest nam potrzebna, by „ruszyć w przód” z realizacją swoich planów. Trzeba wiedzieć, że prywatny coaching nie jest usługą ani darmową, ani jednorazową, a proces trwać może nawet do pół roku. Spotkania z trenerem, rozmowa z nim o efektach i obawach, powinny być regularne, aby proces miał podstawy do rozwoju. Organizacja jednorazowych spotkań z coachem to przeważnie tak zwany business coaching, kiedy firma zatrudniająca pracowników zaprasza trenera na zorganizowane spotkanie, aby przemówił on motywująco i zachęcił pracowników do działania. Forma musi zadbać w takim wypadku o wynajem sal (Tychy, Rzeszów i Koszalin to miasta, w których usługi te stają się coraz bardziej popularne, chociaż wciąż prym wiodą duże miejscowości jak Warszawa, Poznań czy Katowice), w którym mają odbywać się spotkania. Usługi trenera również nie są oferowane za darmo, trzeba więc wziąć pod uwagę budżet, którym dysponujemy. Często wydatki rozszerzają się nie tylko o spotkania z trenerem, ale i zakup jego nagrań czy książek, które mają być kolejnym źródłem świadomości i motywacji.